اداری - آموزشی

اداری - آموزشی
۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۷:۳۷

چگونگی کسر مقرری ماه اول

چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری تابع صندوق بازنشستگی کشوری

بخشنامه شماره 15049 / 200  مورخ 31 / 6 / 1390   معاون توسعه مدیریت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور درخصوص چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند.

بسمه تعالی

بخشنامه به کلیه دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای توسعه مدیریت وسرمایه انسانی در جلسه مورخ 7 / 6 / 1390  بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد بندهای (۴) و (۵) ردیف «ب» ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و با عنایت به ابهامات و سوالات دستگاه های اجرایی و صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون مذکور که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند تصویب نمود :
مبنای کسر مقرری ماه اول (موضوع ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری) کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند، حقوق ثابت و فوق العاده های مذکور در ماده (۱۰۶) قانون اخیرالذکر خواهد بود . این بخشنامه از تاریخ ابلاغ قابل اجراست .
                                                                لطف ا… فروزنده دهکردی

طبق ماده 106 قانون مدیریت و همچنین بر اساس بخشنامه های ذیل ، کسر مقرری از رتبه بندی فاقد وجاهت است . زیرا جزء حقوق ثابت ، فوق العاده های مستمر و بند 10 ماده 68 نیست.امتیاز رتبه بندی تنها هنگام چاپ احکام بر روی حق شغل قرار گرفته اما در سیستم پرسنلی در بند جداگانه ای ذکر شده است.چنانچه جزء حقوق ثابت به شمار می آمد باید موجب افزایش دو بند فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا می شد.

دریافت بخشنامه1

دریافت بخشنامه2

توضیحات:
«ماده ۱۰۶- مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق‌العاده‌های مستمر و فوق‌العاده بند «۱۰» ماده (۶۸) این قانون می‌‌باشد.»
بند ۱۰ ماده ۶۸: – فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (۲۵%) از مشاغل،‌در برخی از دستگاه های اجرائی تا (۵۰%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد. تبصره- پرداخت فوق‌العاده‌های مذکور در بندهای (۵) و (۶) این ماده در هر کدام از دستگاه های اجرایی،‌مشروط به اعمال اصلاحات ساختاری، نیروی انسانی، فن آوری و واگذاری امور به بخش غیر دولتی (احکام مذکور در این قانون) و استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی‌های به عمل آمده، در سقف اعتبارات مصوب از سال ۱۳۸۷ امکان پذیر می‌باشد و این فوق‌العاده‌ها جزو دیون منظور نمی‌گردد. انجام اصلاحات مذکور در این تبصره باید به تأیید سازمان برسد.

تعریف کسور بازنشستگی

کسور بازنشستگی ، درصدی از حقوق و مزایا است که حسب مقررات ذیربط ( مفاد مواد ۷۱ و ۷۳ ق.ا.ک و ماده ۷ قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه مصوب13 / 12 / 1368  و ماده ۳۸ آئین نامه استخدامی شهرداری ها ) برای تامین پوشش بازنشستگی و وظیفه مشترکین ( مستخدمین ) صندوق به طور ماهانه به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی شهرداری ها حسب مورد پرداخت می گردد . درصدی از این وجوه توسط مستخدمین ( کارکنان ) و درصدی هم توسط کارفرمایان ( دستگاههای محل اشتغال کارکنان ) پرداخت می گردد .

نرخ کسور بازنشستگی

نرخ کسور بازنشستگی ، نرخی ( درصدی ) است که با اعمال آن در جمع حقوق و مزایای مشمول کسر کسور بازنشستگی ، میزان کسور بازنشستگی مشخص می گردد . این نرخ علی الاصول بر مبنای محاسبات آماری تعیین و در مقاطع چند ساله با توجه به وضعیت مالی صندوق های بازنشستگی مورد بررسی قرار می گیرد .  نرخ کسور بازنشستگی در مورد مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر به موجب ماده ۱۲ قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی مصوب 13 / 2  1379  و مصوبه شماره ۵۵۸۸۰/ت ۲۳۳۵۸ هـ مورخ  7 / 12 / 1379  هیئت وزیران از تاریخ 1 / 7 / 1379   برابر 5 / 22 %  می باشد که ۹% آن مربوط به مستخدمین ( کارکنان ) می باشد و ۵/۱۳% ( معادل یک برابر و نیم سهم کارکنان ) از آن مربوط به کارفرمایان (‌دستگاه های محل اشتغال کارکنان ) می باشد .

مقرری ماه اول

مقرری ماه اول به وجوهی اطلاق می شود که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی ( آزمایشی به رسمی ) و یا افزایش حقوق و مزایا به شرح موارد ذیل از حقوق مستخدم برداشت و به صندوق بازنشستگی واریز می گردد .
به موجب ماده ۷۲ ق.ا.ک وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول ق.ا.ک مکلفند حقوق و فوق العاده شغل اولین ماه کسانی را که دوره آزمایشی را طی کرده و به استخدام رسمی پذیرفته می شوند برداشت و به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازند .
حسب مفاد ماده ۱۰۰ ق.ا.ک ، مبلغ ماه اول هرگونه افزایش حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق العاده شغل مستخدم بایستی به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت گردد .

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.